Co to jest reklama społeczna?

Kiedy myślimy o reklamie, przychodzą nam do głowy ogłoszenia, plakaty czy filmy, które mają nas nakłonić do kupna, bądź skorzystania z usługi. Oprócz standardowych reklam, istnieje również reklama społeczna o nieco innej idei. Dowiedz się, co to jest reklama społeczna i jakie ma cele?

Skąd wziął się pomysł na reklamę społeczną?

Nie ulega wątpliwości, że przestrzeń reklamowa silnie wpływa na odbiorców i pozwala dotrzeć do dużej liczby osób. Pierwsze reklamy społeczne ukazały się już w latach 60-tych i 70-tych XX wieku w USA oraz we Włoszech. Pierwsze instytucje zajmujące się komunikatem społecznym w Polsce pojawiły się jednak dopiero po 1989 roku.
Klasyczna reklama ma informować o produkcie bądź usłudze oraz zachęcać do kupna. Z kolei reklama społeczna ma za zadanie wpłynąć na zmiany postaw lub zachowań społecznych. Promuje ona pożądane zachowania, idee, krytykuje natomiast zachowania nieodpowiednie, takie jak palenie papierosów czy jazdę samochodem po wypiciu alkoholu.

Przykłady reklam społecznych

Bardzo znanym przykładem reklamy jest promocja czytelnictwa pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom”. Inną znaną kampanią jest :”Na czasie”.
Kampania „Na czasie” dotyczy zagrożeń czyhających na dzieci w Internecie. Jego głównym elementem był film przedstawiający pośpiech i brak czasów rodziców, które przekładały się na większą podatność dzieci na zagrożenia w sieci.
Spory sukces odniosła także akcja z dziwnie zachowującym się ze znanym aktorem Bartłomiejem Topą. Na filmach nerwowo się poruszał i wymachiwał rękami, co zainteresowało odbiorców. Dlaczego aktor tak dziwnie się zachowywał? Po pewnym czasie twórcy filmów ujawnili, że stanowią one część kampanii Autyzm- całe moje życie. kampania zmusiła odbiorców do zastanowienia nad codziennymi problemami osób z autyzmem.
I właśnie o to chodziło, o chwilę refleksji.

[h2]Główne różnice między reklamą tradycyjną a reklamą społeczną

Każda reklama próbuje nam coś „sprzedać”, tylko w przypadku reklamy komercyjnej chodzi o produkty i usługi, a w reklamie społecznej o idee oraz postawy.
Budżet reklamy komercyjnej jest znacznie wyższy niż w przypadku reklamy społecznej
Reklamy te różnią się także rodzajem oferowanej korzyści. W przypadku reklamy komercyjnej poniekąd chodzi o pokazanie, w jaki sposób proponowany produkt lub usługa ma ułatwić nam życie czy rozwiązać problemy. Reklama społeczna jako tako ma za zadanie pobudzić do zastanowienia się, wywołuje emocje, czasami trudne.
Reklama klasyczna odwołuje się do potrzeb ludzi, ale także do postaw konsumenckich. Reklama społeczna sięga nieco głębiej do tradycji, wychowania, czy nawet religii.
Zazwyczaj reklama społeczna porusza trudne dla społeczeństwa tematy, takie jak śmierć, wypadki, choroby i uzależnienia.

Skuteczność reklam społecznych

O wiele trudniej zmierzyć skuteczność reklam społecznych, ponieważ nie korzysta się z takich danych, jak wielkość sprzedaży. Mimo wszystko da się oszacować jej skuteczność. Za przykład może posłużyć kampania ”Powstrzymać przemoc domową” w 1997 roku. W kolejnych miesiącach aż o 170 % wzrosła liczba połączeń z Niebieską Linią.

Ośrodki twórców reklam społecznych

Największą organizacją w Polsce, która zajmuje się reklama spłeczną jest Fundacja Komunikacji Społecznej.

Dlaczego firmy finansują reklamy społeczne?

Nikt z nas nie lubi być non stop bombardowany informacjami o super produktach. Towarów w sklepach jest dużo. Reklamy społeczne stanowią część działań marketingowych firmy. Stanowią także świadectwo społecznej odpowiedzialności biznesu. Ten czynnik pozwala markom się wybić. Popularyzowanie określonych idei daje odbiorcom sygnał, że dana firma je popiera. Ludzie nie zwracają uwagi wyłącznie na produkt, interesuje ich również marka. Z tego powodu reklamy społeczne mogą stanowić dobry element kreacji wizerunku marki.