Jak stworzyć kurs online?

Nauka jest w cenie. Pracownicy stale dokształcają się poprzez uczestnictwo w różnych kursach. Sprzedaż kursów online to dobry sposób na własny biznes. Jest to jednak czasochłonne przedsięwzięcie. Co warto wiedzieć, aby sprzedaż kursów online stała się dla Ciebie źródłem zysku?

 Dlaczego chcesz zrobić kurs?

Niektórzy robią kursy dla pieniędzy, inni z powodu realizacji swojej osobistej misji. Zdecydowanie lepiej jest, by autorowi kursu przyświecała jakaś idea, a nie tylko ciekawe cyferki na koncie bankowym. Autor kursu, który ma wewnętrzną motywację, pracuje się o wiele sprawniej, ponieważ jest bardziej cierpliwy i chętniej się uczy. Kurs online na ogół ma pomóc jego uczestnikom dokonać jakiejś zmiany, takiej jak osiąganie lepszych wyników w pracy, nauczenie się nowego zawodu czy wypracowanie korzystnych schematów.

Kto skorzysta z twojego kursu?

Nie istnieją uniwersalne kursy dla wszystkich. Ludzie mają różną wiedzę na dany temat, coś ciekawi ich bardziej, bądź mniej. Zdecydowanie lepiej jest zawęzić grupę docelową. Z kursów online korzysta sporo osób początkujących, które potrzebują dokładnych wyjaśnień i instrukcji krok po kroku. Jeśli planujesz kurs dla osób zaawansowanych, musisz się bardziej postarać. Takie osoby mają większą wiedzę i potrzebują niuansów branżowych, a nie wyjaśniania podstawowych pojęć. Kiedy uświadomisz sobie, dla kogo tworzysz kurs, zapewne przyjdzie ci do głowy sporo pomysłów.

Jaka jest największa zaleta twojego kursu?

Autorzy kursu często mylnie zakładają, że skoro mają świetną wizję i zapał, to ich kurs będzie po prostu perełką. Tymczasem nie zawsze badają, czy istnieje zapotrzebowanie na dany typ kursu. Jeśli chcesz wiedzieć, czy twój kurs ma szansę się sprzedać, przeprowadź wywiad z potencjalnymi uczestnikami. Wybierz grupę, do której adresujesz swój kurs i zapytaj, jakie trudności napotykają podczas nauki danej dziedziny, które zagadnienia są dla nich szczególnie ważne. Skąd jednak wziąć odpowiedzi? Istnieje sporo grup na Facebooku dla osób początkujących w danej dziedzinie. Chętnie udzielą ci wskazówek, które pomogą ci ulepszyć kurs. Rzadko bowiem zdarza się, by pierwsza koncepcja od razu była tą właściwą.

Jak powinien wyglądać program kursu?

Zazwyczaj kursy online mają pewną strukturę. Mogą zawierać:

  • Lekcje video,
  • Lekcje tekstowe,
  • Webinary,
  • Pliki do pobrania, takie jak notatki czy ćwiczenia,

Niektórzy twórcy proponują także spotkania w formie sesji na zoomie, a także dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku. Możliwość interakcji z prowadzącym jest dla wielu osób bardzo atrakcyjna.

Jak sprzedać kurs?

Stworzenie kursu to długie działanie, ale nie należy zapominać o tym, że inwestycja powinna się zwrócić. Klienci muszą z jakiegoś źródła dowiedzieć się o istnieniu świetnego kursu oraz otrzymać dobrą zachętę, dlaczego akurat ten kupić. Konkurencja na rynku jest przecież spora.

Dobrą opcją jest customer journey czyli budowaniu długotrwałej relacji z klientem. Obejmuje on pięć etapów:

  • Awareness, czyli budowanie świadomości, że jesteś ekspertem i warto się od ciebie uczyć.
  • Interest, czyli zainteresowanie odbiorców danym kursem.
  • Evaluation, zachęcanie do kupna mimo ceny. Sporo materiałów w Internecie jest darmowych. Powinien przekonać klienta, że warto zapłacić cenę za kurs.
  • Decision, czyli pomoc w podjęciu decyzji.
  • Retention. Klient zadowolony? Zachęć go, by polecił kurs znajomym.

Dobrym sposobem na sprzedaż kursu jest prowadzenie eksperckiego bloga. Dzięki niemu klienci mogą cię poznać i przekonać się, że warto skorzystać z przygotowanych przez ciebie materiałów, nawet jeśli będą musieli za nie zapłacić. Innymi słowy wiedzą, że warto.

Podsumowanie

Aby stworzyć dobry kurs, należy poznać grupę docelową i opracować interesujące dla nich materiały. Istotną kwestią jest zadbanie o promocję szkolenia, a także dbanie o obsługę posprzedażową. Powodzenia!