Kampania promocyjna, co to takiego?

Aby sprzedać jakiś towar lub usługę, konieczna jest dobra kampania promocyjna. Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się, jak powinna wyglądać dobra kampania promocyjna.

Cele kampanii promocyjnej

Głównym celem kampanii promocyjnej jest wprowadzenie produktu na rynek, wzrost świadomości marki oraz wzrost sprzedaży. Działania te odbywają się w mediach masowych. Za ich przygotowanie odpowiadają agencje reklamowe bądź działy marketingu.

Etapy planowania kampanii reklamowej

Stworzenie kampanii nie oznacza wyłącznie stworzenia reklamy. Budżet reklamowy pochłania dużo środków finansowych, dlatego należy zadbać o to, by poniesiony nakład przełożył się na możliwie duże korzyści.

Pierwszy krok to analiza rynku oraz produktu, czy usługi, którą oferujesz. Konieczne na tym etapie jest zdefiniowanie mocnych i słabych stron produktu/usługi, a także stworzenie wyobrażenia konkurencji.

Drugi krok to ustalenie celu. Czasem jest nim zwiększenie świadomości marki, przedstawienie nowego produktu czy zwiększenie sprzedaży. Nie musi nam przyświecać wyłącznie jeden cel, ponieważ niektóre z nich się ze sobą łączą. Cel powinien być jednak realny i powinno dać się w jakiś sposób zmierzyć rezultaty. Określenie celów to najważniejszy etap, gdyż ułatwia dalsze działania oraz efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego.

Dopiero po tych etapach przechodzimy do ustalenia, jak będzie wyglądać kampania reklamowa. Ustala się hasło przewodnie, czyli krótką koncepcję kampanii reklamowej. To hasło powinno być łatwe do zapamiętania. Kolejno zajmujemy się opracowaniem grafik oraz strategii medialnej. W jakiej formie pojawi się twoja kampania reklamowa? Gdzie? W jakich porach? To wszystko zależy od budżetu, jaki zamierzasz wydać na kampanię.

Oczywiście to nie koniec pracy. Podczas trwania kampanii należy na bieżąco mierzyć i analizować reklamę, a po jej zakończeniu ustalić, czy działania przyniosły zamierzone efekty, a jeśli nie, to co należy poprawić.

Cechy skutecznej reklamy

Dobra reklama zwraca się do grupy docelowej, ukazując ich problemy i podsuwając rozwiązania w postaci reklamowanego produktu lub usługi.

Mile widziany jest prosty język, czyli zrozumiały dla klienta.

Dobra reklama powinna sprawiać wrażenie uczciwej.

Reklama musi się powtarzać, aby odbiorca miał szansę ją zapamiętać. Chociaż na pierwszy rzut oka atakowanie komunikatami reklamowymi może wydawać się irytujące i raczej zniechęcać, to jednak pozwala na zapamiętanie. Używając twórczego kontentu możesz mówić o tym samym, ale w różny sposób, przez co odbiorca ma szansę ją zapamiętać.

Dobra kampania jest spójna, innymi słowy, nie przeczy innym materiałom reklamowym.

Kampania promocyjna przykład

Greggs pokazuje, że czasami można nawet potencjalnego klienta obrazić. Sieć piekarni Greggs słynie z niskich i przystępnych cen. W filmiku „Koniec czekania” zaprezentowano przegląd cehc wegańskiej bułeczki. Tweety przyciągnęły dużą uwagę w mediach społecznościowych, chociaż na dobrą sprawę sama reklama nie jest specjalnie porywająca. Mimo to w ciągu pierwszych siedmiu tygodni od pojawienia się reklamy, sprzedaż w piekarni Greggs wzrosła o 9,6 %.

Spory sukces odniosło także wprowadzenie na rynek marki Heyah. Czerwona łapka charakterystyczna dla Heyah pojawiała się różnych miejscach i wzbudzała zainteresowanie na długo przed rozpoczęciem właściwej kampanii. Osiem tygodni po wejściu na rynek liczba klientów sięgnęła miliona. W 2010 roku reklama zdobyła nagrodę w Cannes.

Badanie skuteczności reklamy

Dobra reklama powinna być przede wszystkim skuteczna, czyli spełniać założone cele. Zazwyczaj skuteczność reklamy bada się przy pomocy ankiet telefonicznych lub internetowych przed i po zakończeniu kampanii. Ocenia się świadomość promowanej marki oraz lojalność klientów. Sporo informacji dostarczają również wyniki sprzedaży oraz inne wskaźniki finansowe.