Reklama a sentyment

Reklama dźwignią handlu. Każda firma która nie jest monopolistą jeśli chce poszerzać swoją działalność i utrzymywać się na rynku musi choć małą część swojego budżetu przeznaczyć na marketing. W większości branż dobrze przeprowadzona kampania promocyjna jest w stanie stworzyć z średniej wielkości firmy jednego z gigantów branży lub przynajmniej markę na tyle rozpoznawalną że nie będzie w stanie nadrabiać produkcji własnym zapleczem technologicznym.

Kampania promocyjna przykład

Niemal każda osoba na świecie widziała setki jak nie tysiące najróżniejszych spotów marketingowych. Większość z nich całkowicie ignorujemy, część przyciągnie naszą uwagę, niektóre skojarzymy w sklepie z danych produktem a jeszcze inne tak się wbiją w nasz mózg że przy każdej okazji będziemy kojarzyć produkt.

Bardzo dobrymi przykładami ostatnich miesięcy jest kampania pewnego koncernu pod hasłem „Przejdźmy na TY!” lub „Chce się Ż”. Pewnie już wiecie co to za marki oraz z w jakiej branży działają ? Jeśli powiem jedno słowo „Plush” – Prawdopodobnie od razu znamy sieć telefoniczną która reklamuje się tym pluszakiem. Im dalej pamięcią będziemy sięgać tym więcej takich kultowych haseł znajdziemy zarówno na Polskiej jak i światowej scenie reklamowej. Z całą pewnością każdej firmie na świecie marzy się by ich spot lub cała kampania otrzymała w jakimś kraju status „kultowej” i tej niezapomnianej.

Czemu reklama chwyta?

Im bardziej nietypowa reklama tym większa szansa że ktoś się nią zainteresuje. Bardzo ważną cechą jest jej unikalność jeśli nie w całej historii marketingu to przynajmniej w swojej branży. Wysoka jakość wykonania i zaplanowania kampanii reklamowej również jest w stanie jej pomóc. Kolejną wiadomą sprawą są pieniądze, które będą w stanie zwiększyć zasięg działania naszych spotów na setki tysięcy jak nie milionów ludzi.

Nawet spełnienie wszystkich tych warunków nie da gwarancji że poza chwilowym skokiem popularności marki, ludzie zapamiętają ja na lata.  Każda „kultowa” lub „znienawidzona” reklama ma inne podłoże dlaczego tak się stało, część posiada znakomite produkty dziś lub kiedyś dzięki czemu mogą bazować na nostalgii, inne  zostały tak wspaniale wymyślone że nawet po upadku marki pamięć o niej wciąż istnieje, inne są tak bardzo irytujące że już po jednej sekundzie wstępu muzycznego wiemy co będzie nas czekało za chwilę. Istnieją reklamy które część ludzi jest w stanie sobie wyobrazić słuchając samej ścieżki muzycznej do innych mając sam obraz usłyszymy w własnej głowie te charakterystyczne dialogi.