Rozwój marketingu internetowego znacząco zmienił formę reklamy. Poznaj rodzaje reklamy internetowej i dowiedz się, w jaki sposób z nich korzystać, aby wspierać działania marketingowe, a co za tym idzie, zyski firmy.
Reklama jawna
Widząc reklamę jawną, odbiorca od razu wie, że ma do czynienia z materiałami reklamowymi. Nie oznacza to jednak, że je odrzuci.
Do jawnych reklam należą artykuły sponsorowane, gogle ads, banery. Czym dokładnie one są?
Artykuły sponsorowane
Kiedy użytkownik szuka jakiejś informacji w Internecie, bardzo często natrafia na artykuły sponsorowane. Na pierwszy rzut oka treść takiego artykułu wygląda na zwykły wpis blogowy o dużej wartości merytorycznej, dlatego budzi duże zainteresowanie. W treściach tego typu pojawiają się odniesienia do produktów lub usług danej firmy. Dobrze opracowany artykuł powinien dostarczać odbiorcy informacji, których szukał, a także zawierać nienachalną promocję firmy bądź usług. Taka forma reklamy sprawdza się w wielu branżach, ponieważ oprócz reklamy zawiera także przydatne dla odbiorcy informacje.
Google ads
Google ads to linki sponsorowane, które wyświetlają się na górze lub dole wyników wyszukiwania. Oznacza to, że wyświetla się ona osobom, które szukają konkretnych produktów i usług, co pozwala dotrzeć do osób faktycznie zainteresowanych ofertą. Do wad tego rozwiązania można zaliczyć fakt, że prowadzenie kampanii gogle ads wymaga doświadczenia i wiedzy z dziedziny marketingu, ponieważ ten rodzaj reklam bywa kosztowny i byłoby dobrze, gdyby poniesione koszty się zwróciły.
Facebook ads
Reklama na Facebooku trafia do określonej grupy odbiorców. Sama reklama jest podobna do gogle ads, jednak zmienia się platforma, a reklamę można rozbudować o zdjęcia, wideo czy opisy, dzięki czemu staje się ona ciekawsza. Facebook jest popularnym portalem, dlatego też należy dobrze przemyśleć działania marketingowe, aby zamieszczane reklamy nie zniknęły wśród wielu innych treści.
Newsletter
Wiele firm korzysta z newslettera, czyli formy e-mail marketingu. Pozwala dotrzeć do osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie maili oraz faktycznie zainteresowanych działalnością danej firmy. Istnieje jednak naprawdę cienka granica między profesjonalną pocztą a spamem, zresztą niektóre skrzynki automatycznie klasyfikują niektóre wiadomości jako spam, przez co odbiorca niekiedy nie ma szans, by się z nimi zapoznać.
Reklama niejawna
Odbiorcy reklamy niejawnej nie są wprost informowani, że oglądają reklamę. W XXI wieku na każdym kroku bombardują nas reklamy, dlatego chętniej obejrzymy coś, co na pierwszy rzut oka nie wygląda na reklamę.
Seo/pozycjonowanie
Zazwyczaj osoba, która szuka czegoś w wyszukiwarce, klika w pierwsze pozycje, które się pojawią. Działania z zakresu seo polegają na optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, aby odbiorca mógł znaleźć nas na możliwie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja, tym większa szansa, że odbiorca dotrze do danej firmy, jej produktów i usług, wzrasta też szansa, że coś kupi i przyczyni się do budowania wyniku finansowego firmy. Pozycjonowanie jest długotrwałym i czasochłonnym procesem, ale potrafi przynieść naprawdę duże zyski.
Social media
Każda firma powinna prowadzić swojego firmowego Facebooka i Instagrama. Działania te służą kreacji wizerunku, ponadto statystyki i interakcje z odbiorcami pozwalają na lepsze poznanie grona grupy docelowej produktów/usług. Social media trzeba jednak regularnie i umiejętnie prowadzić. Służą do tego różne narzędzia analityczne. Brak aktywności może negatywnie wpłynąć na obraz firmy wśród klientów, a duża liczba lajków wcale nie oznacza sukcesu, ponieważ można je kupić.
Wszystkie te formy reklamy są powszechnie wykorzystywane. Każda z nich ma swoje zalety i wady, używając ich, należy dopasować je do celów przedsiębiorstwa.